woensdag 2 oktober 2013

Heerlijke hop


Als geboren Belg hou ik van een lekker biertje. Het is dan misschien toch niet zo toevallig dat er dit jaar overal spontaan hop in de tuin groeit. Nee natuurlijk niet, ik woon immers in een dorp waar de hopteelt een belangrijke plaats innam tot begin 1900. Hop werd vroeger gebruikt als bewaarmiddel voor bier, maar zorgt tegenwoordig voor aroma en vooral voor bitterheid. "Hoppig" betekent voor de bierkenner/proever dan ook dat het bier genoeg bitterheid heeft.

In België wordt hop nog steeds verbouwd in de Westhoek, rondom Poperinge. Daar noemen ze het ook vaak "Hommel". Ook voor 1 van de duurste groenten ter wereld wordt hop daar gekweekt: de hopscheuten, de jonge ondergrondse scheuten van de hopplant. Hopscheuten hebben iets van taugé en zijn een ware delicatesse voor fijnproevers.
Hopscheuten zijn wel een typisch Belgisch product. Nergens anders ter wereld worden ze zo veelvuldig in de keuken gebruikt. Niet gek natuurlijk, als je bedenkt hoeveel lekkere biertjes er in België worden gebrouwd!
 


Naast dit alles is hop ook een hele mooie plant, vooral de vrouwelijke dan, met de belletjes. Zij woekert wel, vandaar dat je er na een aantal jaren wat meer van krijgt, maar dat neem ik graag voor lief!
De belletjes zijn erg decoratief in een bloemstuk of gewoon in een mooie bos op een robuuste herfsttafel.

Maar het mooiste van hop zit voor mij toch in een hemels lekker glaasje Triple Karmeliet! Proost!









2 opmerkingen:

  1. Nog een vrouw die bier kan waarderen! Ik werk in een speciaalbierkroeg, we hebben dik 60 bieren van fles en ik lust er zelf af en toe ook wel een! Vooral kasteel bruin vind ik erg lekker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk en informatief blog! Dat van die scheuten wist ik ergens heel diep weggestoken in mijn achterhoofd... en dan is het leuk als het weer naar boven wordt gehaald :D
    Maar jij spreekt tenminst over echt bier. Die slappe pilsjes hoef ik echt niet. Body! Dat wil je drinken!!

    BeantwoordenVerwijderen